PREMIILE FESTIVALULUI SIMFEST – 2025
Prezentările juriului pentru producţiile filmate SIMFEST 2025
1. TV Investigation
Premiul pentru categoria Investigaţii de televiziune se acordă producţiei Masacrul fantomelor, din Cehia.
Timp de o oră şi 10 minute, autorii investighează felul în care deţinuţii din Rusia sunt utilizaţi în războiul din Ucraina. Acestora li se vântură în faţa ochilor şansa de a scăpa de condamnare, dacă acceptă să lupte în acest război. Evident că puţini au şansa să scape. Filmul ilustrează o tragedie care se petrece în apropiere de graniţele României.
2. La categoria Animaţie se acordă două menţiuni: Prima menţiune se acordă filmului Dobrina din Germania.
Pe fondul unei naraţiuni muzicale şi a unei animaţii care urmăreşte muzica, autorul ne oferă un clasic mesaj de dragoste, care a reţinut atenţia juriului.
3. A doua menţiune la categoria Animaţie se acordă producţiei Inna din Canada, autor – Dragoş Bădiţă. Juriul a fost impresionat în acest caz de tehnica de animaţie, foarte realistă.
4. La categoria film turistic, premiul se acordă documentarului În căutarea castelului Dracula, realizat de Corneliu Ţepeluş.
Autorul reuşeşte să ne ofere o producţie remarcabilă, adoptând o structură modernă de documentar, care poate fi întâlnită pe orice canal speciaalizat, cum ar fi National Geographic sau Discovery. Filmul este plin de informaţie, echilibrat în abordare şi în limba engleză, ceea ce îl face difuzabil cu mare succes pe orice mare reţea de televiziune.
5. La categoria Lung metraj de ficțiune, premiul se acordă producţiei Hoţul de biciclete, din India. Filmul este axat pe o temă profundă, existenţa castelor în India şi puterea absolută a castelor superioare asupra castelor considerate inferioare. Unui tânăr dintr-o castă inferioară I se reţine bicicleta sub pretexul unei greşeli. Este un exemplu clasic de abuz, în numele păstrării tradiţiei.
6. La categoria Lung metraj de ficțiune, juriul a mai acordat o menţiune producţiei Doll, din Rusia. O tânără care a născut în detenţie, după eliberare, îşi caută cu disperare fiica, dată spre adopţie de autorităţi. Un film trist, care atinge o temă sensibilă în orice societate: adopţiile discutabile.
7. Scurt metraj de ficţiune
La categoria scurt metraj de ficţiune, juriul a acordat premiul producţiei De ce te-ai întors în fiecare vară?, din Spania. Este povestea unei tinere stundente care a fost abuzată în adolescenţă de unchiul său. După cinci ani, se va întoarce în sat şi va scrie o carte despre trauma suferită, împotriva opoziţiei familiei, care dorea să menţină povestea departe de ochii publicului.
8. La categoria scurt metraj de ficţiune, juriul a acordat şi o menţiune producţiei An illusion O iluzie, din China.
Regizorul acestei producţii ne prezintă istoria unei dansatoare, a unei fetiţe care îşi dorea cu ardoare să fie recunoscută ca atare. Filmarea este dinamică, camera o urmăreşte pe dansatoare la repetiţii, până la spectacolul care o va adduce în faţa unui public imaginar.
9. La secţiunea producţii studenţeşti de ficţiune, juriul a acordat premiul producţiei din Polonia, Să nu îţi fie frică alături de mine.
Autorii ne propun scene din viaţa unei familii poloneze care locuieşte la graniţă, und are loc un traffic permanent, în special cu ţigări. Tatăl este în uniformă, dependent de jocuri mecanice, dispus să participe la micul trafic de frontieră, în care o implică şi pe fiica sa, minoră.
10. La aceeaşi secţiune, producţii studenţeşti de ficţiune, juriul a acordat şi o menţiune, producţiei româneşti, După Paşte, autor Sebastian Smarandache.
11. O altă categorie de premii a fost acordată producţiilor studenţeşti de nonficţiune. Premiul a fost acordat la această categorie producţiei spaniole intitulate Dansul tarantulei.
„Dansul tarantulei” sau Tarantelei este un dans popular plin de viață din sudul Italiei, numit după păianjenul tarantula Conform unei legende răspândite din secolele al XV-lea până în al XVII-lea, mușcătura acestui păianjen provoca o stare frenetică, isterică, numită tarantism, care putea fi vindecată doar prin dansuri sălbatice, rapide, pentru a evoca „veninul” din corp. Dansul , executat într-un ritm rapid, a devenit un ritual terapeutic care implica muzică și mișcare în grup pentru a ajuta persoana afectată să se recupereze.
12. La categoria documentar, premiul este acordat producţiei canadiene- I am Gitxsan.
Gitxsanii reprezintă un popor indigen din Canada, statul British Columbia, format din 18.000 de persoane, care ocupă o suprafaţă de 35.000 de km pătraţi. Documentarul prezintă istoria tragică a acestei populaţii, care şi-a pierdut treptat ţara, ocupată de colonişti. O colecţie de drame personale, care culminează cu refuzul primului ministru de a le recunoaşte drepturile, care le-a redus treptat teritoriul unde puteau trăi în mod tradiţional, din vânat şi pescuit. Teritoriile lor au fost preluate treptat de mari companii canadiene, cu ajutorul guvernului Canadian, pentru exploatarea resurselor naturale.
13. Premiul special al juriului se acordă producţiei: Ikea iubește lemnul – sustenabilitate sau înșelăciune?
Regizorul Tom Heinemann şi jurnalistul Kasper Vilsmark, din Danemarca, au venit în România pe urmele companiei Ikea, pentru a ancheta modul în care aceasta exploatează pădurile din ţara noastră. Rezultatul este o anchetă cu o concluzie tristă pentru noi: pădurile dispar, iar sloganul exploatării durabile rămâne o formă fără fond. Comportamentul colonial al companiei este evidenţiat cu tristeţe de jurnaliştii danezi.
DIPLOMĂ DE EXCELENȚĂ
Se acordă, în cadrul Festivalului Internațional de Televiziune și Film SIMFEST,
în afara competiției,
Televiziunii M9,
pentru activitatea remarcabilă de promovare și mediatizare a comunităților românești de pretutindeni,
dedicată păstrării identității culturale și susținerii valorilor românești peste hotare.